Hogyan küzdjük le a félelmeinket?

2020. szeptember 07. - SOULution

 118863303_320992539152686_5743556747701162824_n.png

Mi a félelem?

Öröm, bánat, düh, meglepődés, félelem és undor – ezeket tekintjük a hat emberi alapérzelemnek, amelyhez a világ minden pontján azonos arcmimika társul (P. Ekman). Ezek az alapérzelmek függetlenek a kulturális körülményektől, az evolúció során alakultak ki és genetikusan öröklődnek tovább.

Ebből is látszik, hogy a félelem érzése mindenkiben ott van, velünk születik és szükségünk is van rá a túléléshez.

Mi történik ilyenkor a testünkben?

Amikor félünk, az arcunk riadttá válik, a pupillánk kitágul és a szánk kinyílik. Emellett működésbe lép a szimpatikus idegrendszerünk is: gyorsabban ver a szívünk, a vérnyomásunk megemelkedik, megfeszülnek az izmaink, fokozódik az izzadás, megemelkedik a vércukorszintünk, több vér jut az agyba, az izmokhoz és a létfontosságú szervekhez. Éberebbé válik a tudatunk, vagyis a szervezetünk a veszélyes helyzetekben élesíti az érzékeinket.

Ha ez a túléléshez kell, akkor mi a probléma vele?

Amikor a félelem átveszi az irányítást az életünk felett, amikor korlátoz minket abban, hogy minőségi életet éljünk, hogy meghozzunk fontos döntéseket, vagy visszatart attól, hogy megtegyünk bizonyos lépéseket, akkor ezzel távol tart minket attól, hogy olyan életet éljünk, amire a lelkünk mélyén vágyunk. Sérülhetnek a kapcsolataink, megakadályozhatja, hogy új tapasztalatokat szerezzünk és gátolhatja a személyes és szakmai fejlődésünket is.

Hogyan kezeld jól ezeket a helyzeteket?

  1. Először is vizsgáld meg, hogy olyan dolgok miatt aggódsz-e, amelyekre van ráhatásod?

Ha igen, akkor tudsz cselekedni a változás érdekében. Ha viszont nincs hatásod a helyzetre, akkor engedd el. Tisztában vagyunk vele, hogy ez nem ilyen egyszerű, de ha újra és újra tudatosítod magadban ezt a gondolatot, az a segítségedre lesz.

  1. Fogadd el a félelmeidet

Könnyebb a félelmeket elfogadni és kezelni, ha „nevet adunk” nekik. Ha a nehezen megfogható szorongás érzést minél jobban megpróbáljuk beazonosítani és megérteni, hogy mitől is félünk pontosan és miért?

  1. Vesd papírra a gondolataidat

Sokaknak segíti a gondolkodást és a tisztábban látást, ha leírják a gondolataikat. Ha segít, írd le egy papírra, vagy füzetbe, hogy mitől félsz és miért. Ettől máris könnyebben körvonalazhatóak a félelmek.

  1. Gondold át, hogy mi a legrosszabb forgatókönyv, ami történhet

A félelmek általában borús jövőt jósolnak, elbizonytalanítanak, eltántorítanak a céljaidtól. Érdemes feltenni magadnak a kérdést, hogy mi a lehető legrosszabb, ami történhet? Miután elképzelted ezt az ijesztő jövőképet, gondold át azt is, hogy milyen eszközeid vannak a megküzdéshez.

  1. Vedd sorra az erősségeidet

erof.jpg

Gondold végig, hogy mennyi nehéz helyzeten mentél már keresztül életed során. Lásd meg, hogy ezek közül több is rettentően ijesztőnek tűnt előtte, vagy közben, mégis jól megoldottad. Szedd leltárba azokat a képességeidet, készségeidet, amik segítségedre voltak ezen korábbi életesemények során és támaszkodj rájuk tudatosan a jelenben. Ezek a te erősségeid, amiket magadnak köszönhetsz!

  1. Maradj a jelenben

Emlékezz rá, hogy mennyi olyan félelmetes verziót pörgettél már le magadban az álmatlan éjszakákon, amik végül sosem következtek be. Ne kattogj, ne pazarold a lelki nyugalmadat egy elképzelt jövőtől való félelemre. Amire hatásod van, az a most. Ezen a ponton tudod befolyásolni az eseményeket.

"A múlt már nincs. A jövő még nincs. Egyetlen valóság: a jelen." (Popper Péter)

  1. Nálad az irányítás

Tudatosítsd magadban, hogy a félelem nem több, mint elmeállapot. Egy gondolat. Te hoztad létre és mivel te vagy a létrehozója, hatalmadban áll felül emelkedni is rajta.

  1. Találd meg a saját eszközeidet, hogy lecsillapítsd az elmédet

Szabadítsd ki magad a gondolataid fogságából. Tereld el a figyelmedet a félelmeidről, kezd olyan tevékenységbe, ami feltölt, ami kikapcsol, ami boldogságot okoz.

  • Menj futni, jógázz vagy sportolj bármit, amit jól esik. Utána sokkal szebb lesz a világ.
  • Próbálkozz meg a meditációval, ami lecsillapítja a csapdába esett gondolataidat
  • Ha extrovertált vagy, menj társaságba, beszélgess, töltődj új impulzusokkal.
  • Ha inkább magadban szeretsz töltődni, akkor keress egy jó könyvet, főzz egy finom vacsorát vagy nézz meg egy filmet.
  • Keress egy olyan szót vagy mondatot magadnak, ami erőt és biztonságot ad. Ezt ilyen helyzetekben akár magadban elismételve, akár hangosan kimondva, akár a hűtőszekrényre kiragasztva bármikor „előveheted és használhatod”.

7+1. Amikor egyedül nem megy

Ha bizonyos félelmeid olyan szinten eluralják az életedet. hogy jelentősen korlátoznak abban, hogy teljes és boldog életet élj és úgy érzed, hogy meghaladja az erődet, hogy ebből egyedül kimássz, akkor ne félj segítséget kérni!

Ami nem öl meg, az megerősít, szokták mondani. Még ha teljesen nem is értünk ezzel egyet, az biztos, hogy a félelmünk erősebbé és ellenállóbbá tehet minket, amennyiben megtanuljuk uralni ezeket a helyzeteket. Megéri dolgozni magunkon a félelmeinkkel kapcsolatban.

 

 Képek forrása: Canva

 

A bejegyzés trackback címe:

https://soulution.blog.hu/api/trackback/id/tr8016193274